Soki reklamowe są kolejne na liście, jako produkt idealnie nadający się do wykorzystania w celach reklamowych. Ale czy kiedykolwiek ktoś z was, zastanawiał się jak np.: sok pomarańczowy trafia na półki sklepowe?
Mało jest na świecie osób, które nie lubią soku pomarańczowego. Pomimo to, na pewno każdy zna jego smak, zapach czy choćby wygląd. Ten pomarańczowo – żółty napój słynie z tego, ze zawiera wiele witamin i składników regulujących prace organów wewnętrznych. Sam sok, zrobiony w domu jest niezwykle nietrwały. Zaledwie kilka godzien po zrobieniu, nie nadaje się do wypicia. Dlatego prawdziwym sokiem pomarańczowym (bez innych składników niż sam miąższ) , zazwyczaj będziemy cieszyć w zaciszu domowego ogniska lub na specjalne zamówienie, świeżo wyciskany na miejscu w restauracjach czy kawiarniach. Aby sok pomarańczowy trafił na półki należy poddać go obróbce. Takie korki spowodują że soki będzie trzymał się dłużej na sklepowych półkach.
Po wyciśnięciu soku następuje jego:
- filtrowanie
- chłodzenie
- pasteryzowanie ( ewentualnie )
Tak powstały produkt nie jest stworzony z zagęszczonego soku owocowego i jest sklasyfikowany na II miejscu pod względem naturalnego składu i wartości odżywczych.
Najczęściej jednak na polskim rynku spotkać można sok, który powstał na bazie zagęszczonego soku owocowego – koncentrat. Ma on stosunkowo długi czas przydatności do spożycia a jego przechowywanie i transport są prostsze. Z takiego koncentratu powstaje sok, do którego dolewana jest woda. Stosowne oznaczeni zawsze znajdują się na etykiecie produktu. Proces zagęszczenia polega na odparowaniu z niego wody, za pomocą specjalnych urządzeń. Gotowy przechowuje się w specjalnych pojemnikach, aby potem odtworzyć go i sprzedać. Proces odtwarzania soku polega na mieszaniu koncentratu z wodą, aż do uzyskania odpowiedniego stosunku cukru, kwasu, smaku i wyglądu.
Warto nadmienić, że etap produkcji soku jest dość skomplikowany. Na każdym jego etapie przeprowadzane są testy jego jakości. Nawet produkt końcowy jest poddawany badaniom oraz kontrolnym testom. Gotowy produkt, który klient może kupić w sklepie nadaje się do spożycia zazwyczaj przez okres od 6 do 8 miesięcy w temperaturze pokojowej.